(Páteční food for thought)
Většina softwarových produktů dneška je budována ve velkých týmech, na základě investic venture capitálu, s důrazem na růst a velikost. Dlouhodobě opačný názor zastává spoluzakladatel a CEO Basecampu, Jason Fried, kterého před nedávnem zpovídal Lenny Rachitsky ve svém populárním podcastu o product managementu.
Možná jste s Basecampem už pracovali, je to systém na projektové řízení a komunikaci udělaný jednoduše a s důrazem na super UX. Ačkoliv je na trhu se spoustou konkurence, nemá nouzi o zákazníky a generuje zisk v řádu milionů dolarů. Možná také znáte původní jméno firmy, která Basecamp vytvořila – 37signals.
Pár Jasonových myšlenek, které mě zaujaly:
1. Shape Up – vývoj v 6týdenních cyklech
37signals používají svoji vlastní „metodiku“ pro řízení produktu a vývoje, Shape Up. Její hlavní vlastností jsou 6týdenní vývojové cykly:
- Jakákoliv funkce, která se vyvíjí, se musí vejít do 6 týdnů.
- Znamená to, že každá feature se musí rozdělit tak, aby po 6 týdnech vzniklo něco samostatného, smysluplného pro uživatele (na čem se dá třeba stavět dál).
- Tedy ne „kolik času potřebujeme na XYZ“, ale „kolik času chceme XYZ dát, nejvíce 6 týdnů“.
- Čas na vývoj se neprodlužuje, když se objeví nepředvídané problémy nebo se věc na začátku špatně odhadne. Místo toho se osekává rozsah vyvíjené funkce (scope).
- Mezi vývojovými cykly jsou dva týdny na vychladnutí, kdy doženou lidé menší úkoly a připraví podklady pro další cyklus.
Různé prvky Shape Up používá spousta firem, i některé české. Myslím, že jde o dobrou protiváhu k metodikám používaným ve větších firmách, která spoustu věcí narovnává a vrací k jednoduchosti.
Pokud vás zajímá k Shape Up více, je k němu online kniha zdarma nebo si pustťte záznam podcastu od 33:19.
2. Malý tým, focus, zisk
37signals jsou dlouhodobým propagátorem přístupu k businessu, který je založený na malém týmu, efektivitě, zisku a dlouhodobosti. Hezky to říká Jason na konci (čas 1:35:48):
You can make a lot of progress with two people, and you can do a lot of great work four weeks at a time max, and you can figure things out as you go, and you don’t need to know exactly where you’re going, and you can be profitable business, and you can find customers who are willing to pay for things. These are all possible things to do.
And you don’t need to be a big huge company to be successful. And you don’t need to be a big huge company to make significant amounts of money. You don’t need to do that.
You don’t need to raise money. All those things make things more complicated, actually. Some people think (…) if I have a bunch of money, it’s simpler. It’s actually not simpler, it’s harder. (…) Because those things come with expectations, they erase your scrappiness (…) You don’t have a full range of motion anymore.
3. Práce není válka
Jason hezky poznamenává, jak často se v businessu používá válečná terminologie. Nejlepší je poslechnout si příklady přímo od něj, zde přepis:
„They conquer the market. They capture mindshare. They target customers. They employ a sales force. They hire head hunters. They destroy the competition. They pick battles and they make a killing.“
That’s how people talk about business. I find that to be depressing.
Jak mluvíme má vliv na to, jak přemýšlíme a prožíváme, takže mi přijde dobré se nad tím minimálně zamyslet.
4. Bude se za software platit pořád měsíčně?
V závěru podcastu je tématem současný stav Software-as-a-Service modelu, kdy dnes firmy platí měsíčně stále stejné, často už dost vysoké částky za software, který je třeba poměrně základní a zůstává roky v podstatě stejný.
37signals uvedli v reakci na to Once, což je trochu návrat do časů, kdy jste za software zaplatili jednou, nainstalovali si ho k sobě a nezavazovali se k dlouhodobým platbám. Zatím zde uvedli svůj pěkný chatovací nástroj Campfire, možnou náhradu Slacku (při tom, kolik Slack dnes firmy stojí, možná stojí za úvahu).
Tady je případně ještě jednou link na celý podcast, tady komentáře pokud mi chcete něco napsat, a přeju krásný víkend!