Vždycky mě zajímalo, jak samotný vzhled webu může ovlivnit konverzní poměr. Jen samotný vzhled, i když UX zůstává stejné. Grafika vytvoří v mysli uživatelů nějaké představy, emoce a ty pak ovlivní výsledek.
Britští Conversion Rate Experts (CRE) nedávno na toto téma uvedli hezkou případovou studii. Klient CRE, který nabízí zájemcům licenci pro realitní makléře, provedl redesign webu:
Oproti původní verzi (která v případovce není vidět) mu klesl prodej o 30 %, s čímž chtěl pomoct.
CRE uspořádali rozhovory s potenciálními realitními makléři, kde srovnávali web klienta a konkurenční weby:
Měřili také vnímanou důvěryhodnost jednotlivých webů a RealEstateU z toho vyšel nejhůře.
Na základě výzkumů a prototypování uvedli potom tento nový vzhled:
Obsahově je to velmi podobné, ale působí to hodně jinak, důvěryhodněji. Potvrdila to i čísla – konverze se dostala dokonce výše než dříve, důvěryhodnost z výzkumu tentokrát předčila ostatní konkurenty.
Líbí se mi, že to je datově podložený případ, který ukazuje jak i grafika a dojem má významný vliv na výsledek webu.
Podle mě často funguje v tomto kontextu i „levný“ či „drahý“ dojem. Tj. když web vypadá příliš „fancy“, vybroušeně, luxusně, tak lidé předpokládají že nabízený produkt bude drahý. Takový dojem si ne vždy přejete. Do extrému to dohnal třeba tento web, který už takto funguje opravdu roky:
Pokud máte rádi podobné praktické případové studie, můžete zvážit odebírání newsletteru Conversion Rate Experts – podle mě top firma v tématu. Nedávno jsem objevil také Growth.design, kteří dělají skvělé krátké „komentované prohlídky“ UX webů a aplikací (vyzkoušejte třeba tuhle o Spotify).
Pokud vás k článku napadla doplnění nebo otázky, budu rád když se o ně podělíte v diskusi na LinkedIn.
Toto je letošní poslední článek, proto vám přeju spokojené Vánoce a tu správnou energii do nového roku!